Bp, ha leszáll az est – Ízelítő

Mutató Fekete Gábor fényképeiből és Dés Mihály esszéjéből

_dsc2441_x

Fekete fotográfiáin mindig van valami meghitt, személyes. De nem érzelmesen személyes, hanem inkább valami viszonyítási pont, valami életjel – egy tárgy, egy lény, egy fény, egy mozdulat -, ami a nézőt a látvány részesévé teszi.

 

_dsc5453_y

Itt határozottan megváltozott valami. Ez nem egy új városkép, hanem egy új életforma, egy metropolis új lüktetése, megváltozott bioritmusa.

 

_dsc5372-2_x

Ezek a többnyire szinte nappali módon hétköznapi, realista életképek, csendéletek és tájképek mégiscsak az est sötétjéből rajzolódnak ki, és viszonylagos világosságuk nem természetes fényből, hanem mesterséges megvilágításból adódik, ami egyfajta allegorikus színpadiasságot kölcsönöz nekik. És éppen ez a szándék: megmutatni a köznapi dolgok misztériumát, megtalálni az esetlegesben azt, ami túlmutat rajta.

 

l1270498_x

Például egy zsúfolt esti villamoson azt a kocsi többi részénél jobban megvilágított kapaszkodósort, ami úgy rendezi el a látványt, mintha az utasok fel lennének fűzve rá.

 

optikai-dobozok_x

Vagy amikor egy egyforma dobozokból álló szekrényféleség úgy néz ki, mint egy emberi életre való lakótelep vagy egy emberi halálra való urnafal.

_dsc5339_x

Máskor a békésen ácsorgó korcsolyázók sziluettje olyanformán rajzolódik a fehér jégen, mint egy földönkívüliek érkezésére váró Népfront delegáció.

gyar

Egy valószínűtlennek ható, de báli fénnyel kivilágított gyárépület talányos formái, vészjósló árnyai pedig egy századfordulós rémmesét, esetleg egy antikapitalista képregényt idéznek.

dscf0234_y

Majdnem mindegyik kép ilyen, de talán egyik sem fejezi ki olyan erőteljesen az aprólékos, hétköznapi realizmus és az allegorikus ábrázolás Fekete Gáborra oly jellemző kettősségét, mint a hatvanas évek hangulatát reprodukáló retrópresszójának, a Bambinak a fotográfiája. Egy teljesen kivilágított, de üres  termet látunk, ahol csupán egyetlen személy tartózkodik, nem tudni személyzet-e, vagy egy ottfelejtett vendég, mint ahogy azt se, hogy közvetlenül zárás előtt vagyunk-e vagy éppenséggel már utána. Szokása szerint Fekete egy a fő motívummal  ellentétes referenciapontot használ, ami itt a sötétbe sülyedt utca és egy félhomályban fuldokló robogó: ebben a komor keretben jelenik meg a fényes, üres presszóterem. A nézőpont is, a kompozíció is Edward Hopper „Nighthawks” c. festményét idézi. De míg Hopper képén tipikus bárvendégek jellegzetes poharazgatása –szóval egy normális emberi tevékenység– fejez ki egy mindent és mindenkit átható menthetetlen magányt, a Bambi-fotón látható női figura funkciója ismeretlen, és ezáltal a kép jelentése teljesen bizonytalan. Nem tudjuk, miért van ott, hogy érzi magát és mit szeretne? Még az is lehet, hogy boldog, vagy csak bóbiskol, vagy éppen bosszút forral. Kicsit fellengzősen azt mondhatnám, hogy a Hopper-féle eleve elrendeltetés problematikája helyett Fekete fotójának tárgya a szabad akarat.

tollaslabda_x

Fekete Gábor fölfedezett valamit, amit így, legalábbis ennek a városnak a vonatkozásában, még senki se dokumentált.

_dsc6185_x

Nehéz olyan helybeli fotóművészt elképzelni, aki ennyire elfogulatlanul csodálkozna rá a pesti tájra, mint ahogy azt Fekete Gábor teszi. Nincs benne se előítélet, se pedig hátsó szándék.
Egyáltalában nem szépít, de nem is kéjeleg a csúfságokban. Nem befolyásolják a közismert klisék, komplexusok, közhelyek. Fölfedez, örül, meglepődik. Úgy fényképez, mintha tényleg először látná ezt a várost. Bizonyára ezért sikerül a fotográfiáinak nézőivel elhitetni, hogy ők is először látják.

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized, Web

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s